Metoda mechaniczna, którą wykorzystuje się do usuwania farby z zawieszek, polega na ściernym usunięciu warstw farby.

Jeśli chodzi o skuteczność tego procesu, to jest ona określana przez wybór rodzaju ścierniwa oraz zmianę jego energii kinetycznej. By zdjąć farbę z zawieszek w malarniach proszkowych, najczęściej wykorzystuje się materiały używane w obróbce strumieniowo ściernej, czyli granulaty metalowe, takie jak śrut staliwny bądź żeliwny, lub granulaty mineralne, czyli elektrokorund.

Proces może być wykonywany na sucho albo z dodatkiem wody. Ponadto, mechaniczne usuwanie powłok można połączyć z innymi metodami. Zdarza się, że właśnie ta metoda służy przy doczyszczaniu pozostałości popiołów i żużli po termicznym usuwaniu powłok.

Problemem przy mechanicznym usuwaniu farby często jest kształt zawieszek. Ażurowa konstrukcja jest trudnym celem dla strumienia ścierniwa. By uzyskać jak najbardziej optymalny efekt, należy właściwie dobrać dysze natryskowe. Ponadto, kłopotem może być też deformacja czyszczonych zawieszek, jeśli energia strumienia ścierniwa nie zostanie dobrana odpowiednio.