Cechy charakterystyczne dla kabiny proszkowej to kwestia, którą poruszaliśmy już w jednym z artykułów. Ponieważ jest to obszerny temat, a do tego bardzo istotny, jeśli chodzi o realizację procesu malowania proszkowego, postanowiliśmy go nieco pogłębić. Niniejszy artykuł traktować będzie o rodzaju materiałów z których wykonuje się kabiny? Które z nich są lepsze, a które gorsze?

 

Najgorsze materiały do kabin

Kabina proszkowa pełni ważną funkcję podczas malowania proszkowego poprzez odpylanie pomieszczenia i zabezpieczanie go przed wystąpieniem mieszanki wybuchowej. Pozwalając natomiast na odzysk farby proszkowej czyni proces bardziej wydajnym i ekonomicznym. Żeby jednak kabina dobrze wypełniła swoje funkcje musi być odpowiednio skonstruowana. Zdecydowanie unikać powinno się kabin ze stali malowanych na mokro, które przyciągają naładowany ładunek elektrostatyczny proszku, utrudniając jego zbieranie. Nie jest również zalecane budowanie kabin z blachy „lustrzanej” – choć proszek zbiera się tu łatwiej, parametry związane z przewodnością czy magnetycznością nie odbiegają od parametrów właściwych normalnym blachom.

 

Najlepsze materiały do kabin

Najlepszym materiałem do budowy kabin prysznicowych są tworzywa sztuczne. Jest to wybór korzystny ze względów konserwacyjnych – tworzywa sztuczne czyści się łatwiej niż powierzchnie metalowe, ponadto na tego rodzaju powierzchniach trudniej osadza się proszek i mniej pracy potrzeba do jego usunięcia niż w przypadku innego rodzaju powierzchni. Zastosowanie tworzyw sztucznych w budowie kabiny proszkowej poprawia współczynnik osiadania napylanego proszku, optymalizuje również kształt pola elektrostatycznego między aplikatorem a malowaną powierzchnią. Jak już wspomnieliśmy, powierzchnię czyści się w prosty sposób (np. poprzez przeszlifowanie), jest to do tego metoda tania i skuteczna. Jedynym czynnikiem hamującym przed zakupem kabin proszkowych wykonanych z tworzyw sztucznych jest ich wysoka cena i związany z tym mniejszy popyt i węższa gama modeli. Stąd też kabiny z tworzyw sztucznych są wyborem rzadszym niż np. kabiny ze stali.