Farby proszkowe można wykorzystać do malowania różnego rodzaju elementów. Ich zastosowanie zapewnia uzyskanie wytrzymałej powłoki, która jest odporna na rdzewienie, a przy okazji estetycznie wygląda. Niektóre farby proszkowe mają również dodatkową i bardzo cenną właściwość – są odporne na działanie ognia.

Czym są ognioodporne farby?

ognioodporne malowanie proszkowe krakow Farby ognioodporne składają się z trzech elementów: katalizatora, który na wysoką temperaturę reaguje rozkładem do kwasu nieorganicznego, źródła węgla, który razem z powstałym kwasem tworzy powłokę izolującą oraz środka spieniającego, który sytuacji pożarowej uwalnia chmurę niepalnych gazów. Farby ognioodporne, jak to zazwyczaj w przypadku farb proszkowych bywa, są produkowane na bazie naturalnych żywic epoksydowych, które genialnie sprawdzają się w miejscach wyjątkowo zagrożonych pożarem. Dzięki temu śmiało można je wykorzystywać do malowania elementów konstrukcji na platformach wiertniczych i w rafineriach, gdzie zagrożenie pożarem węglowodorowym jest niebywale wysokie. Co ważne, farby te nie mają właściwości ugaszania czy zatrzymania rozprzestrzeniania się pożaru kiedy ten już się pojawi. Pełnią one raczej funkcję pasywnej ochrony przeciwpożarowej, co oznacza, że w warunkach wysokiej temperatury opóźnią nagrzanie się stalowych elementów, a co za tym idzie – ułatwią wydostanie się ludzi z budynku objętego pożarem.

 

Jaki działa farba ognioodporna?

Farby na bazie żywic epoksydowych mają właściwości, które pozwalają im na skuteczne zabezpieczenie stalowych elementów przed pożarem. W jaki sposób? Kiedy pojawia się pożar, w wyniku wysokiej temperatury w powłoce zachodzą procesy, w wyniku których powłoka pęcznieje. Jej objętość zwiększa się co najmniej kilka razy, a wygląd przypomina sztywną pianę. Ta sztywna piana stanowi niezawodną izolację, która opóźnia proces nagrzewania się elementu, stanowiąc ważne zabezpieczenie przeciwpożarowe dla danej przestrzeni. Dobrze jest jednak, kiedy elementy pomalowane w ten sposób nie są zbytnio eksponowane, ponieważ nie należą do najbardziej estetycznych. Podczas transportu na plac budowy często bowiem ulegają uszkodzeniom.