fbpx

Farby wykorzystywane w malowaniu proszkowym produkowane są z żywicy lub mieszanin żywic w określonej proporcji w połączeniu z pigmentami i uszlachetniającymi dodatkami. Wybór kolorów jest w ich przypadku praktycznie nieograniczony, a dodatkowym walorem jest uzyskanie ciekawych wizualnie efektów na malowanych powierzchniach. O ich rodzajach piszemy poniżej.

 

malowanie proszkowe krakow efekt drewna
Powłoki wielokolorowe

Powstają po zestawieniu dwóch różnych kolorów w czasie jednokrotnego napylania. Umożliwiają uzyskanie efektu antycznego lub młotkowego na malowanych powierzchniach.

Powłoki bezbarwne

Bezbarwne powłoki proszkowe z akrylem najczęściej wykorzystywane są w przemyśle samochodowym. Charakteryzuje je wysoka odporność na działanie substancji chemicznych i opadów atmosferycznych.

Powłoki fluorosencyjne i perłowe

Znajdują zastosowanie w malowaniu proszkowym sprzętu sportowego. Zawierają pigmenty fluorosencyjne (dają wrażenie, że światło odbite od powierzchni jest silniejsze od światła padającego) oraz perłowe (postrzegany odcień koloru powierzchni zmienia się w zależności od kąta patrzenia).

Powłoki fotoluminesencyjne

Ze względu na to, że są zdolne absorbować światło i je później samoistnie emitować wykorzystuje się je w produkcji znaków ostrzegawczych, oznaczeń na pojazdy, itd.

Powłoki metaliczne

Znajdują szerokie zastosowanie. Do ich uzyskania wykorzystuje się cząstki aluminium, miki, mosiądzu, stali nierdzewnej, itp. Pigmenty wbudowuje się w strukturę materiału bazowego z wykorzystaniem techniki bondingu.

Powłoki strukturalne

Świetnie nadają się do maskowania wad materiału podłoża (np. odcisków palców), co nadaje malowanym powierzchniom bardziej elegancki wygląd.

Powierzchnia pomarszczona

Wykorzystuje się je do malowania proszkowego sprzętu sportowego i ekspozytorów sklepowych. Daje efekt pogniecionego papieru („winkle finish”). Są twarde i nie ścierają się.

Efekt drewna, marmuru, itp.

Po wydrukowaniu na folii transferowej dowolnego obrazu i przyłożeniu go do pomalowanej farbą proszkową powierzchni, obraz zostaje na nią przeniesiony w wyniku działania ciepła. Dzięki temu na malowanych powierzchniach odwzorować można wygląd drewna, marmuru, itp.